בטח שמעתם שפאזלים לתינוקות הם טובים למוח ולהתפתחות הקוגניטיבית של הילד; למעשה, ייתכן שקיבלת פאזלים לפעוטות או מתנות חדשות לתינוק. אבל מדוע פאזלים נחשבים מועילים להתפתחות הנפשית של הילד? הנה כמה סיבות.
העולם שסביבם
פסיכולוגים קבעו שהתפתחות המוח של ילד מושפעת באופן משמעותי כאשר ילד פועל או מתמרן את העולם הסובב אותו. פאזלים מספקים את ההזדמנות העיקרית הזו. ילדים לומדים לעבוד ישירות עם הסביבה שלהם ולשנות את צורתה ואת המראה שלה כשהם עובדים עם פאזלים.
תיאום עין-יד
כאשר ילדים הופכים, הופכים, מסירים וכו' חלקים מהפאזל, הם לומדים את הקשר בין הידיים לעיניים. העיניים רואות את הפאזל, ואז המוח רואה בעיני רוחו כיצד הפאזל צריך להיראות או איזה חלק צריך למצוא ולהניח. ואז המוח, העיניים והידיים עובדים יחד כדי למצוא את החלק, לתמרן אותו בהתאם ולהתאים אותו לפאזל בצורה מדויקת.
מוטוריקה עדינה
בדומה לדרך בה מושגת תיאום עין-יד, חידות מספקות לילדים הזדמנות לפתח מיומנויות מוטוריות עדינות. לא להתבלבל עם מיומנויות מוטוריות גסות כמו הליכה, מיומנויות מוטוריות עדינות דורשות תנועות קטנות, מיוחדות שחידות מספקות. מוטוריקה עדינה הכרחית לכתב יד ולהישגים חשובים אחרים.
מיומנויות מוטוריקה גסה עבור תינוקות וילדים צעירים, ניתן לשפר מיומנויות מוטוריקה גסה עם ערימת בלוקים וחידות אחרות גדולות, בקלות למניפולציה.
פתרון בעיות
המיומנות של פתרון בעיות יעיל היא מיומנות בעלת ערך וחשוב. כאשר ילד מסתכל על חלקים שונים ומבין היכן הם מתאימים או לא מתאימים, הוא או היא מפתחים מיומנות חיונית זו. אחרי הכל, אי אפשר להשלים פאזל על ידי רמאות! או שזה עובד ומתאים או שזה לא. אז חידות מלמדות ילדים להשתמש במוחות שלהם כדי להבין איך לפתור בעיות ולחשוב בצורה הגיונית.
זיהוי צורות
עבור ילדים צעירים – אפילו תינוקות – לימוד לזהות ולמיין צורות הוא חלק חשוב בהתפתחותם. פאזלים יכולים לעזור לקטנטנים בכך, מכיוון שצריך לזהות ולמיין את החלקים לפני שניתן להרכיב אותם.
זיכרון
פאזלים פשוטים וסוגים אחרים של פאזלים עשויים לעזור לשפר את הזיכרון של הילד. לדוגמה, ילד יצטרך לזכור את הגודל, הצבע והצורה של חלקים שונים בזמן שהוא או היא עובדים על הפאזל. אם חתיכה לא מתאימה, הילד מניח אותה בצד; אבל הוא או היא יצטרכו לזכור את היצירה הזו כשצריך אותה.
הצבת מטרות קטנות
כאשר ילד עובד על פאזל, הוא או היא יפתחו לעתים קרובות אסטרטגיה לעבודה מהירה ויעילה יותר. הוא או היא עשויים לעשות קודם את כל החלקים הקצויים, למשל, או למיין את כל החלקים לערימות לפי צבעים או צורות. זה עוזר לילד ללמוד להשיג מטרות קטנות כאמצעי לקראת מטרה גדולה יותר.