מתוך הבלוג

יתרונות בריאותיים של מתן מתנות

יתרונות בריאותיים של מתנות

עונת החגים היא אחת מתקופות הענקת המתנות הפופולריות ביותר בשנה, ולא בכדי. כולם אוהבים לקבל מתנות, אבל יש גם הרבה אנשים שנהנים לתת מתנות באותה מידה. זו דרך נחמדה לספר למישהו עד כמה אכפת לך ממנו ואתה מעריך אותו, ואנחנו לא מתכוונים מבחינה כספית.

כשאתה נותן מארז מתנה למישהו, הוא לא היחיד שנהנה מההחלפה. עשרות שנים של מחקרים הראו שמתנות, יחד עם נתינה באמצעות התנדבות, יכולים להיות טובים מאוד לבריאות ולאושר שלכם. מה שנותן עוד יותר סיבה להראות לקרובים אליך כמה הם חשובים לך בעונת החגים הזו.

אושר-חיזוק למקבל ולנותן

אנחנו יודעים שיש קצת קלישאה של הנותן מקבל יותר אושר מהמתנה מאשר המקבל, אבל למעשה יש קצת מדע מאחורי זה. הענקת מתנה מחושבת היטב עשויה לגרום למעניק המתנה להרגיש מאושר בדיוק כמו המקבל ממספר סיבות, במיוחד משום שהיא גורמת לנותן להרגיש בטוח יותר במערכת היחסים שלהם, ונדיב.

יש אפילו עדויות שמתנות יכולות להגביר את ההערכה העצמית שלך. באותה מידה, פעולה זו היא סמל להכרת התודה שלך כלפי אותו אדם. הכרת תודה זו לבדה יכולה לגרום לך להרגיש מאושר יותר, שכן מחקרים מראים ש”הכרת תודה קשורה באופן חזק ועקבי לאושר גדול יותר”.

כוחה של הענקת מתנות לשמח את הנותן נצפה במחקרים רבים לאורך השנים. מחקר משנת 2006 נתן למשתתפים סט כסף, שאותו הם יכלו לשמור לעצמם או לתרום לקרן צדקה. החוקרים גילו שהמשתתפים העניקו בממוצע 40 אחוז מההקדש שלהם לקרנות.

בנוסף, סריקות של המוח של המשתתפים הראו שבזמן קבלת הכסף הפעילו את מגזרי התגמול של המוח, מתן הכסף נתן תגובה חזקה עוד יותר. זה מראה שהבחירה היותר אלטרואיסטית זכתה לתגמול רגשי בתגובה שמחה יותר, הידועה כ-High Helper’s High.

כאשר אתם נותנים מתנה, המוח שלכם מוצף באוקסיטוצין, כימיקל לתחושת הרגשה טובה שמפעיל שחרור של סרוטונין ודופמין (שני כימיקלים אחרים לתחושת הרגשה). יחד, כימיקלים אלו יכולים לתת לך תחושת אופוריה ולעזור לך ליצור קשר עם האדם או הגורם שממנו אתה נותן או מקבל מתנה.

מפחית מאוד מתח

אולי לא בהכרח אתה חושב על עונת המתנות לחגים כמפיג מתחים, שכן קניות וניסיון לבחור את המתנה המושלמת יכולים להיות מלחיצים לפעמים. אבל ברגע שאתה באמת נותן את המתנה, אתה תרגיש שהלחץ נמס. בראש ובראשונה, אושר נלחם באופן פעיל במתח, כך שההיבט המעודד את האושר של הענקת מתנות יכול לעזור לך להימנע מהסכנות של מתח מוגזם. כמו כן, הענקת מתנות יכולה להיות פן חשוב בפיתוח תחושת הכרת תודה בריאה, שיכולה לסייע בניהול מתחים לטווח ארוך.

ברמה הכימית, הגברת האוקסיטוצין שמעוררת הענקת מתנות גורמת ל”השפעות דמויות מתח” שיכולות לכלול הורדת לחץ הדם ואפילו רמות הקורטיזול (הורמון הלחץ). האיכויות המגבירות את ההערכה העצמית של הענקת מתנות יכולות להילחם במתח, שכן הערכה עצמית נמוכה יכולה להגביר את רמות הקורטיזול, בעוד שדימוי עצמי גבוה קשור לניהול מתח טוב יותר. לבסוף, כיוון שמתנות מטפחת מערכות יחסים חזקות, אתה יכול לקבל את היתרונות של ידידות להפסקת הלחץ.

שומר אותך חברתי ומעורב

אם כבר מדברים על היתרונות של חברות, הענקת מתנות היא אבן יסוד חשובה ביחסים אנושיים, ולא רק בגלל שאנשים אוהבים לקבל מתנות. כמה חוקרים אף העלו תיאוריה שלמתן מתנות יש תפקיד באבולוציה של בני האדם, כאשר לבני אדם אלטרואיסטים יותר יש סיכוי גדול יותר לשרוד וליצור את הדור הבא. במובן מסוים, המוח שלנו מחווט בעיקרו לנדיבות. החשיבות של מתן מתנות לבני אדם הגיונית לאופי הטקסי ביותר של הענקת מתנות. כפי שמצא מחקר אחד, הטקס הכרוך בהענקת המתנה באמת חשוב להשפעה. לכן, חשבו על מסיבות חג המולד או יום הולדת – אלה בדרך כלל משלבות שיתוף מתנות.

טקסים אלה הם גם תירוץ להיפגש עם חברים. אז, לא רק מתן מתנות מהווה דרך להגביר או לחזק את החברות שלך, זה גם נותן לך הזדמנויות להיות ביחד עם יקיריכם. החוויות המשותפות הללו מחזקות עוד יותר את הקשר שלכם ונלחמות בבידוד. ולמרות שמערכות יחסים לא אמורות להתבסס על מתנות ומה שאתם מקבלים זה מזה, זו יכולה להיות דרך נחמדה להעשיר את מערכות היחסים שלכם או לפעול כצעד ראשון לבנייה מחדש של מערכות יחסים פגומות.

בסביבות החגים, לראות את פניהם של יקיריכם מתבהרים לאחר שנתתם להם את המתנות המושלמות זו כמעט מתנה בפני עצמה. כפי שמצאנו במאמר זה, אתם לא מדמיינים את התחושה החמה הזו ממתן מתנות למי שאכפת לכם מהם, היא אמיתית! המחקר מחזק מאוד עד כמה הענקת מתנות יכולה להיות חשובה עבור כל המעורבים, אפילו הנותן. אם אתם מחפשים סיבה לתת מתנות לכריסמס, עכשיו יש לכם אחת. ואל דאגה, החליפה האדומה היא אופציונלית.

רעיונות של מתנות שאתם יכולים לתת

  • פאזלים לילדים – עוזר מאוד ברמת התפקוד וההתפחות של הילד.
  • מארזי שוקולד – ידוע ששוקולד מגביר את הורמון ההרגשה הטובה.
  • משלוחי פרחים – מי לא אוהב לקבל פרחים לא משנה אם אתה גבר או אישה.
  • מתנות מותאמות אישית – מתנות שעבדו עליהן והשקיעו בהן לפעמים שוות יותר מכסף.
  • מתנות אקסטרים – לכל חובבי הספורט והאתגרים מתנות מסוג זה, זו חוויה משכרת חודשים.
  • מתנות למטבח – לעמוד במטבח ולבשל זו לא תמיד חוויה כיפית, אבל עם הכלים הנכונים, זו חגיגת טעמים לכם ולסועדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *